Tein äsken tavanomaista blogikierrostani ja törmäsin Lankakomerossa keskusteluun nurjan silmukan neulomisesta. Itse neuloin aikaisemmin nurjan silmukan norjalaisen tavan mukaan, eli siten, että lanka pysyy kokoajan vasemman puikon takana ja oikealla puikolla se sitten kiepsautetaan sieltä. Osallistuin opiskeluaikoina käsinneulotakurssille, jossa opettaja kehoitti opettelemaan sen toisen tavan (oliko se saksalainen tapa?), jossa lanka nostetaan ensin vasemman puikon päälle ja sitten vasta neulotaan silmukka. Opettelin silloin tämän saksalaisen tavan, ja minulla se toimii paremmin. Saan tällä tavalla nurjat silmukat neulottua paljon nopeammin.

Tästä tulikin mieleeni toinen hauska neulomiseen liittyvä juttu, nimittäin onko neulominen neulomista vai kutomista? Ja eikö jossain murrealueella neulominen tarkoita ompelemista? Minä olen kotoisin Imatralta ja siellä on aina neulottu, mutta monet muualta kotoisin olevat ystäväni väittävät neulomisen olevan kutomista... Tästä aiheesta on käyty monia kiivaita keskusteluja = ) Olen tiukasti sitä mieltä, että neulominen on neulomista ja kutominen tarkoittaa kangaspuilla kutomista. Korjaan aina kun kuulen jonkun puhuvan kutomisesta, mutta kuitenkin tarkoittavan neulomista... Olen siis oikea neulomispoliisi = )