Sillä aikaa kun me eilen nautittiin kesästä koirien kanssa uimarannalla, päätti joku posauttaa pommin keskellä kaupunkia ja ampua sen jälkeen kymmeniä ihmisiä jossain saaressa.
Mikä meitä ihmisiä oikein vaivaa?
Piti eilen jo laittaa tänne matkakertomusta Viipurin reissusta. Luulen, että se olisi ollut eri tyylinen jos olisin saanut aikaiseksi tehdä asian eteen jotain jo silloin. Siis ennen kuin uutiset Norjasta tavoittivat minut.
No, tässä kuitenkin pieni yhteenveto, vaikka itselle muistoksi.
Käväisimme siis Viipurissa. Käytimme mennen tullen laivaa, eli menimme Saimaan kanavan läpi Suomenlahdelle ja seuraavana päivänä takaisin samaa reittiä.
Kavavassa on kahdeksan sulkua, joista korkein oli muistaakseni 13 m ja matalin 5,5 m. Oli tosi hieno kokemus, suosittelen. Tämä kuva on paluumatkalta, koska kuvassa näkyvät pariportit ovat aina sulun alapäässä, yläpäässä on nosto/laskuportti.
Itse Viipuri oli siistiytynyt tosi paljon sitten viime käynnin (n. 6 vuotta sitten taisin käydä viimeeksi)
Kaupingissa on restauroitu vanhoja rakennuksia, puistoja on kunnostettu ja taskuvarkaat ja kerjäläiset ovat hävinneet katukuvasta kokonaan.
Suomalaisten kädenjälki on kaupungissa yhä vahvasti läsnä ja monet keskustan taloista ovat ajalta ennen sotia. Alvar Aallon suunnittelema kirjasto oli parhaillaan remontissa, sitä emme päässeet valitettavasti katsomaan.
Kaupungilla kannattaa liikkua kävellen, keskusta-alue on aika pieni ja opaskartalla selviää hyvin eksymättä. Nyt oli vaan niin kuuma, että ihan joka paikkaa emme jaksaneet koluta. Mm. pellavakauppa jäi käymättä ja itse Viipurin linna. Kauniit puistot tarjosivat onneksi levähdyspaikkoja ja varjoa paahteeseen.
Viipurissa oli vielä paljon pikkuruisia kauppoja, joiden tarjonta oli näytillä ikkunassa. Tuotteet piti tilata pienestä luukusta. Keskustan alueella oli vain yksi isompi, "nykyaikainen" ruokamarket.
Salakkalahti, taustalla häämöttää Viipurin linna.
Kaunis vihreä rakennus on rautatieasema. Ruplat kannattaa muuten vaihtaa vasta maissa, kurssi on parempi kuin laivassa. Rautatieasemalla esim. onnistuu.
Kaupungilla oli varsin eurooppalainen tunnelma, mutta jos uskaltautuu hiukan etelämmäs asuinalueille, näkee heti missä maassa ollaan.
Taustalla näkyvät sillat ovat nimeltään "Ystävyyden sillat". Ne rakennettiin kanavan laajennuksen aikaan 60-luvulla. Suomalaiset rahoittivat sillat ja venäläiset rakensivat.
Takaisin Saimaalla auringonlaskun aikaan.
Vielä olisi viikko lomaa. Jos vaikka saisi aikaiseksi kuvata valmistuneita käsitöitä ja laittaa niitä tänne esille...
Kommentit